המרכז למיצוי כישורים

​​קצת עלינו

המרכז למיצוי כישורים הינו מרכז עוצמה והעצמה הנותן מענה רגשי ולימודי לתלמידי בתי הספר היסודיים וחטיבות הביניים. המרכז עובד בשיתוף פעולה עם הצוות הטיפולי בבתי הספר ונותן שירותים לילדים ולהורים במגוון תחומים:

במהלך השנה, המרכז עורך מעקב שוטף אחר התקדמות התלמיד מבחינה רגשית ולימודית, פעמיים בשנה מתקיימים ימי הורים במסגרתם מדווח המרכז לביה"ס ולהורים אודות התקדמות התלמידים.

לתשומת ליבכם:

  • המרכז פעיל בכל ימות השבוע בכפוף למועדים של משרד החינוך.
  • המטופלים במרכז הינם תושבי העיר בלבד.
  • הרישום למרכז יעשה דרך אנשי הקשר בבתי הספר.

שלבי ההצטרפות

  1. הפנייה לטיפול ע"י צוות ביה"ס.
  2. שיחת מנהלת המרכז עם הצוות הטיפולי של ביה"ס.
  3. שיחות עם ההורים ובחינת צורך הילד.
  4. התאמת סוג הטיפול.
  5. שיחת מטפל הורה - תלמיד.
  6. שיבוץ לקבוצת התלמידים.
  7. טיפול שבועי.

פרטי התקשרות

 

הטיפול הרגשי

ילדים עם בעיות רגשיות אינם פנויים ללמידה, הם מתקשים לבטא מצוקה או קושי באופן מילולי. מצוקתם באה לידי ביטוי באופן עקיף בהתנהגות, בתפקוד היומיומי ובמערכות יחסים עם הסביבה הקרובה בבית ובביה"ס. המרכז מזהה בעיות רגשיות, נותן כלים לילד להתמודדות וסיוע בפיתוח יכולותיו בצורה מיטבית ומטפל בתחומים הבאים: קשיים חברתיים, חרדות, חוסר ביטחון, דימוי עצמי נמוך, פחדים, כעסים, בעיות התנהגותיות, התפרצויות זעם, בדידות, אי שקט, לקויות, הסתגלות למצבים ולשינויים.

מטרות הטיפול

  • העצמת הכוחות החיוביים אצל הילד וסביבתו - חיזוק הביטחון העצמי.
  • יצירת תחושת הצלחה של הילד.
  • יצירת מרחב הידברות ותמיכה הדדית בין הילד להוריו ובין הילד למערכת החינוכית.
  • בניית כישורי התמודדות עם קונפליקטים ורגשות שונים.
  • יצירת מיומנויות חברתיות (תקשורת, מו"מ והפנמת גבולות וסמכות).
  • הקניית כלים יעילים ומעשיים להתמודדות עם סיטואציות.
  • חיזוק תחומי העניין של התלמיד והכרתם על ידי למידה חווייתית.
  • פתרון בעיות ומציאת דרכי התמודדות יעילות עבור התלמיד במצבים בהם נוצר קושי ותסכול.

לאחר בחינת התאמה של הילד, הטיפול יינתן באחד מהתחומים הבאים: אמנות, דרמה - תרפיה, בעלי חיים, תנועה, פוטותרפיה, פסיכודרמה, מוסיקה, דימיון מודרך ושילוב אומנויות.

הוראה מתקנת ומתגברת

ההוראה מכוונת לצורכי התלמיד, שאינו מצליח לתפקד בהתאם למצופה ממנו ולהישגים הנדרשים בכיתתו. הסיוע לתלמיד ניתן בתחום הלימודי במקצועות: שפה, חשבון ואנגלית. צוות ההוראה כולל אנשי מקצוע עם התמחות בחינוך מיוחד ובמסגרת העבודה נעשה שימוש בטכניקות ייחודיות המותאמות לתלמידים.

מטרות ההוראה

  • הקניית מיומנויות למידה.
  • פיתוח דרכי חשיבה.
  • העלאת המוטיבציה.
  • פיתוח מודעות עצמית ודימוי עצמי חיובי.
  • חיזוק התלמיד במקצועות היסוד.

אבחונים דידקטיים

המרכז עורך אבחונים דידקטיים לתלמידים ע"י מאבחנת מוסמכת, על פי בקשת בית הספר ובהסכמת ההורים. אבחון דידקטי נועד לזיהוי לקויות למידה, האבחון מתבצע ע"י מאבחנת דידקטית מתחום ההוראה, באבחון נבדקות יכולות קוגניטיביות:  קריאה, הבנת הנקרא, כתיבה, הבעה בע"פ, הבעה בכתב חשבון, זיכרון והתארגנות.
קריאה - שטף, דיוק וקצב.
כתיבה - ארגון, עיצוב וכתיב.
חשיבה מתמטית - תפקודי חשיבה אוטומטיים.

מטרתו של האיבחון

  • לאמת או לשלול חשד ללקות למידה.
  • לסייע באיתור הסיבות לקשיים הלימודיים ולבנות תכנית לימודים מותאמת כדי לסייע ללומד למצות את יכולותיו.
  • לספק ללומד התאמות במבחנים על מנת לאפשר לו חוויית הצלחה בהתאם לקשייו הלימודיים.

סדנאות הורים

למעורבות הורים בטיפול בילדיהם ישנם יתרונות רבים, חשוב להבין שילד משפיע על ההורה לא פחות מהשפעת ההורה על הילד, ככל שההורים יהיו מעורבים יותר, יהיה סיכוי גדול יותר לראות שינוי משמעותי יותר בחייהם. המרכז משלב הורים מתוך רצון להקל על הילד ועל סביבתו ומתוך הבנה שהורים מהווים חלק משמעותי בתהליך ובהצלחתו. הסדנאות המתבצעות במרכז למיצוי כישורים מתאימות להורים אשר חשים קושי בהתמודדות עם ילדיהם. במפגשי ההורים ניתן לשקף את התהליך מול הילד, להבין את ההשפעות ההדדיות של ההורים על הילד ושל הילד על ההורים. ההורים לומדים לגלות הבנה כלפי הילדים ולא להיות שיפוטיים. ההדרכות מציידות את ההורים בכלים מעשיים להבנת מערכת היחסים עם בני המשפחה והסובבים, מאפשרות להם התמודדות נכונה מול ילדיהם ומסייעות להם לתת מענה נכון לקשיים ומשברים. הורה מעורב עשוי לחוות חוויה טיפולית משמעותית. המרכז מפעיל 4 סדנאות בנושאים השונים, בכל סדנא 6 מפגשים.​